concerten op stapel

01 april 2017 tot 30 juni 2017

Concert Orgelpark
1 april 2017 - Orgelpark Amsterdam - aanvang 20:15 

Een bijzonder meerjarig project waarin master compositiestudenten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag en hun docenten, nieuw werk voor orgel en ensemble schrijven. In deze editie staan componist Yannis Kyriakides en zijn studenten centraal.
Ism. Slagwerk Den Haag

Zie ook site van Orgelpark



concert Holland Festival met werken George Crumb
23 juni 2017 - Muziekgebouw aan 't IJ - aanvang 20:30

Een programma rond de Amerikaanse componist George Crumb in samenwerking met o.a. sopraan Claron McFadden en Slagwerk Den Haag.

Het IE speelt 2 werken:
Dream Sequence (Images II) (1976)
en een selectie uit: 
A Journey Beyond Time (American Songbook II) (2003)

zie ook site Holland Festival



De optocht 
11 maart 2018 – Wilmink Theater Enschede – aanvang 19:00
25 maart 2018 – TivoliVredenburg Utrecht – aanvang nnb.

Kijk, daar komen mensen aan.
Ze denken dat er geen muren zijn, geen valkuilen, geen dodelijke omhelzingen op het midden van onze weg.
Pats!

Zo begint De optocht waarin schrijver Toon Tellegen alles wat zijn virtuoze pen kan oproepen langs laat trekken. Verlorenen, gelukzaligen, onschuldigen, eenzamen, hebzuchtigen, maar ook God de Vader, zijn Zoon en uiteindelijk de schrijver zelf, sluiten zich aan in één lange apocalyptische stoet om zonder uitzondering te eindigen onder een Pats! In dit grootse gedicht wordt het hele leven samengebald, inclusief het onvermijdelijke einde daarvan.
Als monument van taal en verbeeldingskracht nodigt De optocht letterlijk tot verbeelding uit. Hoe die te realiseren is vers twee, want alleen al het voordragen van de tekst – Tellegen doet dat regelmatig op voorleesbeurten – duurt ruim 2 uur. Componist Piet-Jan van Rossum, beeldend kunstenaar/regisseur Petra van der Schoot en het IE gingen deze uitdaging aan. Zo kwam het tot een innovatief 3 uur durend muziektheaterwerk, waarin muziek en scene een bijzonder contrapunt vormen voor Tellegens barokke tekst. Het Japanse Nō-theater dient daarbij als inspiratie. In een minimalistisch decor dragen acteur Joop Keesmaat en performer Han Buhrs om beurten De optocht voor, waarbij het IE muziek speelt die zich soms aan de tekst lieert en dan weer een geheel eigen weg inslaat. Tot het instrumentarium behoren o.a. een Japanse Ryuteki, een Indiaas harmonium en houten zwepen van soms enorme afmetingen. Een bijzondere rol is weggelegd voor een mimespeler, die zowel toneelknecht is als intermediair tussen de Westerse wereld van Tellegen en de Oosterse van Nō. Alles draagt bij tot een fascinerende voorstelling van rituele kwaliteit.

Tellegen zelf zal rondom de meeste voorstellingen een speciale jubileumuitgave van De optocht signeren, uitgebracht ter ere van zijn 75ste verjaardag. 

Er volgen er nog 2 extra voorstellingen in seizoen 2017-2018

 

Nevenwerk 
Het IE werkt al jaren nauw samen met Richard Rijnvos, een van Nederlands meest toonaangevende componisten. Dit leidde tot dusver tot premières van diverse kamermuziekwerken en grote producties als Block Beuys en Die Kammersängerin. Hieraan worden de komende jaren verschillende werken toegevoegd. Sinds 2007 werkt Rijnvos aan een serie Riflessi, ‘compagnon pieces’ die hun bezetting met een bijzonder of klassiek werk uit de twintigste eeuw delen. Van deze serie zullen drie nieuwe werken in drie opeenvolgende seizoenen in première worden gebracht. De eerste, een Riflesso op Swinging Music van de Pool Kazimierz Serocki, vormt met het origineel de basis voor het programma Nevenwerk. Deze twee stukken worden aangevuld met muziek die zich aan het idee van compagnon pieces verbindt: door zich te laten inspireren op een beroemd werk uit het verleden, of door een bezetting te kopiëren zoals Rijnvos. Xenakis’ ruige Anaktoria en Gerald Barry’s hilarische No People zijn beide geënt op het Octet van Schubert. Pesson en Clementi baseren hun bezetting op het klarinetkwintet van Johannes Brahms. Pesson gaat nog een stap verder: voor zijn Nebenstück maakte hij een hercompositie van Brahms’ Ballade voor piano op. 10 nr. 4. Een dubbele afgeleide dus.

programma:
Iannis Xenakis – Anaktoria
Aldo Clementi – Impromptu
Richard Rijnvos – Riflesso…… wereldpremière
Kazimierz Serocki – Swinging Music
Gérard Pesson – Nebenstück
Gerald Barry – No People. Nederlandse première

concert:
november 2017 – Durham University UK – datum en tijd ntb.

 

Concert(en) Stedelijk Museum Amsterdam
Concert(en) rondom tentoonstellingen in Stedelijk Museum Amsterdam

concert(en):
data en tijden ntb.

 

New Ears Salon
zondagmiddagen met beeldende kunst en muziek: een beeldend kunstenaar van naam, een tentoonstelling van zijn/haar werk, een concertprogramma samengesteld in overleg met Ives Ensemble, gesprekken met kunstenaar, ensemble en publiek olv. moderator Robert van Altena, hapjes en drankjes

data ntb.

Terug naar het Programma