Programma

12 januari 2017

Nevenwerk

,

aanvangstijd 20:15

Het Ives Ensemble werkt al jaren nauw samen met Richard Rijnvos, een van Nederlands meest toonaangevende componisten. Dit leidde tot premières van diverse kamermuziekwerken en van grote producties als Block Beuys en Die Kammersängerin. Aan deze lijst worden de komende jaren verschillende werken toegevoegd. Sinds 2007 werkt Rijnvos aan een serie Riflessi, ‘compagnon pieces’ die hun bezetting met een bijzonder of klassiek werk uit de twintigste eeuw delen. Van deze serie zullen de komende jaren drie nieuwe werken in première worden gebracht. De eerste, een Riflesso op Swinging Music van de Pool Kazimierz Serocki, vormt met Serocki’s origineel de basis voor het programma Nevenwerk. Dit wordt aangevuld met muziek die zich op de een of andere manier aan het idee van compagnon pieces verbindt. Xenakis’ ruige Anaktoria en Gerald Barry’s hilarische No People zijn beide geïnspireerd op het Octet van Schubert. Pessons Nebenstück en Clementi’s Impromptu baseren zich in bezetting op het klarinetkwintet van Johannes Brahms. Pesson zet nog een extra stap: voor zijn werk maakte hij een hercompositie van Brahms’ Ballade voor piano op. 10 nr. 4. Een dubbele afgeleide dus.

programma
Iannis Xenakis – Anaktoria
Aldo Clementi – Impromptu 
Richard Rijnvos – Riflesso sull’arco  Wereldpremière
Kazimierz Serocki – Swinging Music 
Gérard Pesson – Nebenstück 
Gerald Barry – No People. Nederlandse première

Zie voor meer informatie en tickets hier.

anamorph

anamorph

13 januari 2017

nevenwerk

,

aanvangstijd: 20:30

Het Ives Ensemble werkt al jaren nauw samen met Richard Rijnvos, een van Nederlands meest toonaangevende componisten. Dit leidde tot premières van diverse kamermuziekwerken en van grote producties als Block Beuys en Die Kammersängerin. Aan deze lijst worden de komende jaren verschillende werken toegevoegd. Sinds 2007 werkt Rijnvos aan een serie Riflessi, ‘compagnon pieces’ die hun bezetting met een bijzonder of klassiek werk uit de twintigste eeuw delen. Van deze serie zullen de komende jaren drie nieuwe werken in première worden gebracht. De eerste, een Riflesso op Swinging Music van de Pool Kazimierz Serocki, vormt met Serocki’s origineel de basis voor het programma Nevenwerk. Dit wordt aangevuld met muziek die zich op de een of andere manier aan het idee van compagnon pieces verbindt. Xenakis’ ruige Anaktoria en Gerald Barry’s hilarische No People zijn beide geïnspireerd op het Octet van Schubert. Pessons Nebenstück en Clementi’s Impromptu baseren zich in bezetting op het klarinetkwintet van Johannes Brahms. Pesson zet nog een extra stap: voor zijn werk maakte hij een hercompositie van Brahms’ Ballade voor piano op. 10 nr. 4. Een dubbele afgeleide dus.

programma
Iannis Xenakis – Anaktoria
Aldo Clementi – Impromptu 
Richard Rijnvos – Riflesso sull’arco  Wereldpremière
Kazimierz Serocki – Swinging Music 
Gérard Pesson – Nebenstück 
Gerald Barry – No People. Nederlandse première

Zie voor meer informatie en tickets hier.

anamorph

anamorph

14 januari 2017 tot 30 juni 2017

concerten op stapel (voorlopige lijst)

De optocht

‘Kijk, daar komen mensen aan.
Ze denken dat er geen muren zijn, geen valkuilen, geen dodelijke omhelzingen op het midden van onze weg.
Pats!’

Zo begint De optocht waarin schrijver Toon Tellegen alles wat zijn virtuoze pen kan oproepen langs laat trekken. Verlorenen, gelukzaligen, onschuldigen, eenzamen, hebzuchtigen, maar ook God de Vader, zijn Zoon en uiteindelijk de schrijver zelf, sluiten zich aan in één lange apocalyptische stoet om zonder uitzondering te eindigen onder een Pats! In dit grootse gedicht wordt het hele leven samengebald, inclusief het onvermijdelijke einde daarvan.
Als monument van taal en verbeeldingskracht nodigt De optocht letterlijk tot verbeelding uit. Hoe die te realiseren is vers twee, want alleen al het voordragen van de tekst – Tellegen doet dat regelmatig op voorleesbeurten – duurt ruim 2 uur. Componist Piet-Jan van Rossum, beeldend kunstenaar/regisseur Petra van der Schoot en het IE gingen deze uitdaging aan. Zo kwam het tot een innovatief 3 uur durend muziektheaterwerk, waarin muziek en scene een bijzonder contrapunt vormen voor Tellegens barokke tekst. Het Japanse Nō-theater dient daarbij als inspiratie. In een minimalistisch decor dragen acteur Joop Keesmaat en performer Han Buhrs om beurten De optocht voor, waarbij het IE muziek speelt die zich soms aan de tekst lieert en dan weer een geheel eigen weg inslaat. Tot het instrumentarium behoren o.a. een Japanse Ryuteki, een Indiaas harmonium en houten zwepen van soms enorme afmetingen. Een bijzondere rol is weggelegd voor een mimespeler, die zowel toneelknecht is als intermediair tussen de Westerse wereld van Tellegen en de Oosterse van Nō. Alles draagt bij tot een fascinerende voorstelling van rituele kwaliteit.

Tellegen zelf zal rondom de voorstellingen een speciale jubileumuitgave van De optocht signeren, uitgebracht ter ere van zijn 75ste verjaardag. 

voorstellingen (voorlopige lijst):
scenische premiere

19 februari 2017 – Korzo Den Haag Grote Zaal – aanvang 15:00

scenische voorstellingen in de rest van het seizoen (er volgen er nog 4 in seizoen 2017-2018):
8 maart 2017 – Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam – aanvang 19:00
9 maart 2017 – De Vereeniging Nijmegen – aanvang 20:15

 

Durham UK
In de Musicon concertserie van de Durham University in Durham UK, spelen we 3 bijzondere concerten rond het thema Scale:

24 februari 2017 – Wolfson Gallery, Palace Green Library, Durham UK
Scale 1
Oliver Christophe Leith – opdrachtwerk (mezzosopraan, strijkkwartet)
Bernd Alois Zimmermann – Vier kurze Studien (cello solo)
Igor Stravinsky – Trois pièces pour quatuor à cordes (strijkkwartet)

25 februari 2017 – Town Hall, Durham UK
Scale 2
Anton Webern – Sechs Bagatellen, op.9 (sopraan, strijkkwartet)
Helmut Lachenmann – Toccatina (viool solo)
György Kurtág – Hommage à Mihaly Andras: 12 Microludien (strijkkwartet)

26 februari 2017 – Concert Room, Music Department, Durham UK
Scale 3
Anton Webern – Drei kleine Stücke, op.11 (cello, piano)
Arnold Schönberg – Sechs kleine Klavierstücke, op.19 (piano solo)
Charles Ives – A Set of Three Short Pieces (piano, strijkkwartet, contrabas)
Morton Feldman – Piano and String Quartet (piano, strijkkwartet)

 

IESQ in De Link Tilburg
In de concertserie van De Link in het Cenakel in Tilburg, speelt het Ives Ensemble String Quartet bijzondere muziek voor strijkkwartet. Op het programma staan onder meer werken van Alvin Lucier, Louis Andriessen, Carola Bauckholt en John Cage. Over het precieze programma kunt u hier binnenkort verder lezen.

concert:
7 maart 2017 – De Link Tilburg – aanvang ntb. (avond)

 

cd-presentatie werken Laurence Crane

18 maart 2017 – St Mary at Hill Londen – aanvang 19:30

nadere informatie volgt

 

Concert Orgelpark
Een bijzonder meerjarig project waarin master compositiestudenten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag en hun docenten, nieuw werk voor orgel en ensemble schrijven.
Ism. Slagwerk Den Haag

concert:
1 april 2017 – Orgelpark Amsterdam – aanvang ntb. (avond)

 

cd-presentatie werken Laurence Crane

7 april 2017 – De Duif Amsterdam – aanvang ntb. (avond) 

nadere informatie volgt

 

Nevenwerk
Het IE werkt al jaren nauw samen met Richard Rijnvos, een van Nederlands meest toonaangevende componisten. Dit leidde tot dusver tot premières van diverse kamermuziekwerken en grote producties als Block Beuys en Die Kammersängerin. Hieraan worden de komende jaren verschillende werken toegevoegd. Sinds 2007 werkt Rijnvos aan een serie Riflessi, ‘compagnon pieces’ die hun bezetting met een bijzonder of klassiek werk uit de twintigste eeuw delen. Van deze serie zullen drie nieuwe werken in drie opeenvolgende seizoenen in première worden gebracht. De eerste, een Riflesso op Swinging Music van de Pool Kazimierz Serocki, vormt met het origineel de basis voor het programma Nevenwerk. Deze twee stukken worden aangevuld met muziek die zich aan het idee van compagnon pieces verbindt: door zich te laten inspireren op een beroemd werk uit het verleden, of door een bezetting te kopiëren zoals Rijnvos. Xenakis’ ruige Anaktoria en Gerald Barry’s hilarische No People zijn beide geënt op het Octet van Schubert. Pesson en Clementi baseren hun bezetting op het klarinetkwintet van Johannes Brahms. Pesson gaat nog een stap verder: voor zijn Nebenstück maakte hij een hercompositie van Brahms’ Ballade voor piano op. 10 nr. 4. Een dubbele afgeleide dus.

programma:
Iannis Xenakis – Anaktoria
Aldo Clementi – Impromptu
Richard Rijnvos – Riflesso…… wereldpremière
Kazimierz Serocki – Swinging Music
Gérard Pesson – Nebenstück
Gerald Barry – No People. Nederlandse première

concert:
november 2017 – Durham University UK – datum en tijd ntb.

 

Concert(en) Stedelijk Museum Amsterdam
Concert(en) rondom tentoonstellingen in Stedelijk Museum Amsterdam

concert(en):
data en tijden ntb.

 

New Ears Salon
zondagmiddagen met beeldende kunst en muziek: een beeldend kunstenaar van naam, een tentoonstelling van zijn/haar werk, een concertprogramma samengesteld in overleg met Ives Ensemble, gesprekken met kunstenaar, ensemble en publiek olv. moderator Robert van Altena, hapjes en drankjes

data ntb.