Programma

29 maart 2015

componistenportret charles ives

,

aanvang: 15:30

MaerzMusik 2004

Charles Ives, de grote vernieuwer. Hij was de eerste Amerikaanse componist die de muziekwereld op zijn grondvesten deed schudden. Alles wat tot dan toe verboden was of als ‘not done’ gold werd door hem tot stijl gemaakt: een anarchistisch mengsel van kerkhymnen, volksliedjes, militaire marsen, extreme dissonanten, extreme consonanten; alles kon, alles mocht. Een van zijn beroemde uitspraken: Beauty in music is too often confused with something that lets the ear lie back in an easy chair.

Hemelbestormer of niet, Ives was ook schatplichtig aan de traditie. Vriend en mede-componist Henry Cowell verwoordde het zo: It is a music not of exclusion but of inclusion. Ives sloot de muziekcultuur in zoals hij die kende en waardeerde. De klassieke én de dagelijkse, met zijn barpiano’s, ongelijke kerkzang, elkaar passerende brassbands en klokgebeier in de verte. En liet alles versmelten tot muzikale visioenen waarin hij ook de toekomst insloot: door compositorische technieken van eigen vinding toe te passen die jaren vooruitliepen op Europese ontwikkelingen.

Daarbij was muziek voor Ives geen van mens en wereld losgezongen fenomeen: buitenmuzikale bronnen als literatuur, maatschappelijke en filosofische concepten, natuur en religie, dienden evenzeer ter inspiratie als muzikale. Alles kwam samen tot een verbazingwekkend amalgaam, waarin de verschillende elementen desalniettemin een bijna tastbare verschijningsvorm behouden. Dit what you hear is what you get ademt in zijn directheid, kracht en soms ongepolijste charme, het pioniersschap van de Nieuwe Wereld. Maar altijd zijn er ook vergezichten en klinkt het naar idealen en authentieke spiritualiteit.

Het leidt tot muziek van grote zeggingskracht, die niet alleen een tijdperk en cultuur verklankt, maar als alle grote kunst daar bovenuit stijgt. Werd dit universele karakter in Ives’ tijd lang niet altijd (h)erkend, onze huidige tijd is er zeker klaar voor. De luisteraar van nu zal in Ives’ werken veel van zijn eigen wereld herkennen en op allerlei manieren betekenis in zijn muziek vinden.

Componistenportret Charles Ives biedt een mooie afspiegeling van de rijkdom en reikwijdte van Ives’ componeren. Het bevat naast beroemde werken als The Unanswered Question, ook zelden gespeelde als Tone Roads en Largo Risoluto Nr.1 & 2. Tegelijkertijd bestrijkt het inhoudelijk een breed spectrum: van het ludieke en speelse in Hallowe’en, tot het transcendente en tegelijkertijd wilde en komische String Quartet Nr.2. Het is een programma dat laat horen dat de muziek van Ives na honderd jaar actueler is dan ooit.

 

programma:

The Unanswered Question (1908)

In Re Con Moto Et Al. (1915)

Adagio Sostenuto (1912)

A Set of three short Pieces (1912)

Hallowe’en (1908)

Scherzo “Over the Pavements” (1906-13)

Largo Risoluto Nr.1 & 2 (1911-14)

Tone Roads Nr.3 (1911)

pauze

String Quartet Nr. 2 (1912)

 

meer informatie vindt u hier

30 maart 2015 tot 24 maart 2016

concerten op stapel (voorlopige lijst)

12 april 2015                    Muziekgebouw aan ‘t IJ Amsterdam           15.00

slotconcert van het World Minimal Music Festival 2015 – met het koor Exaudi

La Monte Young – Composition 1960 #7 (20’)

Terry Riley – Olson 111 (25’)

Rytis Mazulis – Codex Lolita

Gavin Bryars – Jesus’ Blood Never Failed Me Yet (30’)

 

18/19 april 2015              Castrum Peregrini Amsterdam                 middag

New Ears Salon

Salon 1: Sarah van Sonsbeeck

 

16 mei 2015                      theater Korzo Den Haag (optie)                 middag

concert in Dag in de Branding met Slagwerk Den Haag

oa Karlheinz Stockhausen – Kreuzspiel (1951)

 

20/21 juni 2015               Castrum Peregrini Amsterdam                   middag

New Ears Salon

Salon 2: Steven Aalders

 

05/06 september 2015 Castrum Peregrini Amsterdam                   middag

New Ears Salon

Salon 3: Pierre Bismuth

 

12 september 2015        Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam           avond

Feestprogramma ter ere van het 10jarig bestaan van het Muziekgebouw aan ’t IJ.

Vaste bespelers van het MGIJ spelen in verschillende combinaties 1 werk.

Het Ives Ensemble voert samen met Cappella Amsterdam uit:

Leoš Janáček – Rikadla  (1926) voor koor en ensemble, dirigent Daniël Reuss

 

18 september 2015        Theater aan het Vrijthof Maastricht         middag

Opening van het Musica Sacra Festival in Maastricht met:

Richard Rijnvos – mappamondo (2003/2004)

dirigent – Richard Rijnvos; spreekstem – Frans Fiselier, tuba solo – Perry Hoogendijk

 

19 september 2015        Orgelpark Amsterdam                                   avond

concert met Slagwerk Den Haag

Programma met 5 spelers van IE en 4 van SDH, minimaal 2 werken van leerlingen van Peter Adriaansz en Richard Ayres aangevuld met repertoire van beide ensembles rond orgel/harmonium/draaiorgel.

                             

14 januari 2016 Muziekgebouw aan ‘t IJ Amsterdam                      20:15

donderdagavondserie

What a ball! (programma wordt nog uitgebreid)

Francis Poulenc – Le Bal masqué

Wolfgang Rihm – Music Hall Suite 

Karl Amadeus Hartmann – Burleske Musik 

Igor Stravinsky – Ragtime 

Joël Bons – Summer Dance 

Aldo Clementi – Valzer su GESAA 

Aldo Clementi – Valzer su F.A.C. 

 

24 maart 2016                 Musis Sacrum Arnhem                                   avond

Componistenportret Charles Ives (zie concerten december 2014)