Programma

06 mei 2015. ,

ives ensemble kwartet in kloosterkerk

Het strijkkwartet uit het Ives Ensemble speelt een belangrijke rol in de programmering van het IE. Tijdens concerten is het kwartet regelmatig solo te beluisteren en vaak vormt het een substantieel onderdeel van werken in grotere bezetting. Daarnaast verzorgt het kwartet ook cd-registraties. De tot dusver bij HatHut uitgebrachte opnamen, die van de strijkkwartetten van Morton Feldman, oogstten zowel nationaal als internationaal veel lof. Als ensemble in ensemble opereert het kwartet sinds kort ook zelfstandig: in programma’s geheel gebouwd op het uitgebreide IE-kwartetrepertoire. Nog steeds onder de paraplu van het IE, maar om de speciale status van de programmering aan te geven nu onder de naam Ives Ensemble Kwartet. Onder deze nieuwe vlag treedt het kwartet binnenkort voor het eerst op: in een pauzeconcert in de Kloosterkerk in Den Haag met werken van Erik Satie en John Cage. Hieronder vindt u het te beluisteren programma en andere relevante informatie. Ook kunt u de site van het Kunstcentrum Kloosterkerk raadplegen.


woensdag 6 mei, aanvangstijd 12:45
Kloosterkerk
Lange Voorhout 4
2514 ED Den Haag

programma
Erik Satie (1866-1925) - Gnossienne nr. 1 (1890)  (arr. Ruben Sanderse)
- Lent

John Cage (1912-1992) - String Quartet In Four Parts (1950)
- Quietly flowing along
- Slowly rocking
- Nearly stationery
- Quodlibet

16 mei 2015. ,

Dag in de Branding 36

aanvangstijd 16:30

Het Ives Ensemble heeft een voorliefde voor het vroege werk van Karlheinz Stockhausen. Al vaak voerden wij zijn Refrain (1959) voor piano, celesta en slagwerk uit, een stuk dat ook op onze bij HatHut uitgebrachte Stockhausen-cd verscheen. Daarop tevens de eerste registratie überhaupt (!) van Plus-Minus (1961) voor groot ensemble en van een van Stockhausen’s vroegste werken: Kreuzspiel (1951) voor hobo, klarinet, piano en 3 slagwerkers. Dit laatste stuk spelen we nu voor het eerst in concert, met Slagwerk Den Haag als partner. Kreuzspiel vormt onderdeel van een optreden in De Dag van de Branding 36, waarin Slagwerk Den Haag ook Ontketening 2 (1984) van Jan Boerman uitvoert. Twee bijzondere werken die een bijzonder programma maken: het is voor ons een concert om naar uit te kijken.

Hieronder meer informatie over dit optreden en een link naar het volledige programma van Dag van de Branding 36.

Tenslotte: Refrain is op 21 juni te beluisteren in Castrum Peregrini, als onderdeel van New Ears Salon editie 2 met beeldend kunstenaar Steven Aalders. En onze samenwerking met Slagwerk Den Haag zal zich niet tot Dag in de Branding 36 beperken: op 19 september verzorgen wij gezamenlijk een concert in het Orgelpark Amsterdam. Daarin onder meer werk voor orgel en ensemble van Peter Adriaansz en premières van werk van drie van zijn studenten voor dezelfde bezetting.

Korzo Theater
Prinsestraat 42
2513CE Den Haag

Verdere informatie over dit concert: zie deze link.

Algemene informatie over Dag in de Branding 36 is hier te vinden.

 

13 januari 2017. ,

nevenwerk

aanvangstijd: 20:30

Het Ives Ensemble werkt al jaren nauw samen met Richard Rijnvos, een van Nederlands meest toonaangevende componisten. Dit leidde tot premières van diverse kamermuziekwerken en van grote producties als Block Beuys en Die Kammersängerin. Aan deze lijst worden de komende jaren verschillende werken toegevoegd. Sinds 2007 werkt Rijnvos aan een serie Riflessi, ‘companion pieces’ die hun bezetting met een bijzonder of klassiek werk uit de twintigste eeuw delen. Van deze serie zullen de komende jaren drie nieuwe werken in première worden gebracht. De eerste, een Riflesso op Swinging Music van de Pool Kazimierz Serocki, vormt met Serocki’s origineel de basis voor het programma Nevenwerk. Dit wordt aangevuld met muziek die zich op de een of andere manier aan het idee van compagnon pieces verbindt. Xenakis’ ruige Anaktoria en Gerald Barry’s hilarische No People zijn beide geïnspireerd op het Octet van Schubert. Pessons Nebenstück en Clementi’s Impromptu baseren zich in bezetting op het klarinetkwintet van Johannes Brahms. Pesson zet nog een extra stap: voor zijn werk maakte hij een hercompositie van Brahms’ Ballade voor piano op. 10 nr. 4. Een dubbele afgeleide dus.

programma
Iannis Xenakis – Anaktoria
Aldo Clementi – Impromptu 
Richard Rijnvos – Riflesso sull’arco  Wereldpremière
Kazimierz Serocki – Swinging Music 
Gérard Pesson – Nebenstück 
Gerald Barry – No People. Nederlandse première

Zie voor meer informatie en tickets hier.

anamorph

anamorph

19 februari 2017. ,

de optocht

aanvang voorstelling 15:00, inleiding met Tellegen 14:00

Kijk, daar komen mensen aan.
Ze denken dat er geen muren zijn, geen valkuilen, geen dodelijke omhelzingen op het midden van onze weg.
Pats!

Zo begint De optocht waarin schrijver Toon Tellegen alles wat zijn virtuoze pen kan oproepen langs laat trekken. Verlorenen, gelukzaligen, onschuldigen, eenzamen, hebzuchtigen, maar ook God de Vader, zijn Zoon en uiteindelijk de schrijver zelf, sluiten zich aan in één lange apocalyptische stoet om zonder uitzondering te eindigen onder een Pats! In dit grootse gedicht wordt het hele leven samengebald, inclusief het onvermijdelijke einde daarvan.
Als monument van taal en verbeeldingskracht nodigt De optocht letterlijk tot verbeelding uit. Hoe die te realiseren is vers twee, want alleen al het voordragen van de tekst – Tellegen doet dat regelmatig op voorleesbeurten – duurt ruim 2 uur. Componist Piet-Jan van Rossum, beeldend kunstenaar/regisseur Petra van der Schoot en het IE gingen deze uitdaging aan. Zo kwam het tot een innovatief 3 uur durend muziektheaterwerk, waarin muziek en scene een bijzonder contrapunt vormen voor Tellegens barokke tekst. Het Japanse Nō-theater dient daarbij als inspiratie. In een minimalistisch decor dragen acteur Joop Keesmaat en performer Han Buhrs om beurten De optocht voor, waarbij het IE muziek speelt die zich soms aan de tekst lieert en dan weer een geheel eigen weg inslaat. Tot het instrumentarium behoren o.a. een Japanse Ryuteki, een Indiaas harmonium en houten zwepen van soms enorme afmetingen. Een bijzondere rol is weggelegd voor mimespeler Anton van der Sluis, die zowel toneelknecht is als intermediair tussen de Westerse wereld van Tellegen en de Oosterse van Nō. Alles draagt bij tot een fascinerende voorstelling van rituele kwaliteit.

Tellegen zal na de voorstelling een speciale jubileumuitgave van De optocht signeren, uitgebracht ter ere van zijn 75ste verjaardag. 

Anton met grote jas

 

De optocht wordt mede mogelijk gemaakt door:

logo's Fondsen De optocht 1

en particuliere giften.