Programma

16 januari 2014. ,

Charles Ives portret

 

aanvang 20:30 uur

bekijk ook onze speciale charles ives – blog

 

Charles Ives, de grote vernieuwer. Als eerste belangrijke Amerikaanse componist liet hij de muziekwereld op zijn grondvesten schudden. Alles wat tot dan toe verboden was of als not done gold werd door hem tot stijl gemaakt: een anarchistisch mengsel van kerkhymnen, volksliedjes, militaire marsen, extreme dissonanten, extreme consonanten; alles kon, alles mocht. Een van zijn beroemde uitspraken: “schoonheid in muziek wordt maar al te vaak verward met iets dat de oren achterover in de luie stoel doet leunen.”

Het Ives Ensemble is ooit opgericht om de zelden uitgevoerde kamermuziek van Charles Ives te laten horen. Met dit programma keert het terug naar zijn allereerste begin. Beroemde werken als het verstilde The Unanswered Question en het grootse Second String Quartet, maar ook zelden gespeelde werken als Tone Roads en de Largo Risoluto’s laten horen hoe de muziek van Ives ook na honderd jaar nog onverminderd actueel en hedendaags is.

 

programma

Charles Ives (1874-1954):

– the Unanswered Question (1908)

– In Re Con Moto Et Al. (1915)

– Adagio Sostenuto (1912)

– A Set of three short Pieces (1912)

– Hallowe’en (1908)

– Scherzo “Over the Pavements” (1906-13)

– Largo Risoluto Nr.1 & 2 (1911-14)

– Tone Roads Nr.3 (1911)

– String Quartet Nr. 2 (1912)

 

Meer informatie over het concert: zie site De Toonzaal

13 november 2016. ,

De optocht

November Music
13:00

 

Kijk, daar komen mensen aan.
Ze denken dat er geen muren zijn, geen valkuilen, geen dodelijke omhelzingen op het midden van onze weg.
Pats!

Zo begint De optocht waarin schrijver Toon Tellegen alles wat zijn virtuoze pen kan oproepen langs laat trekken. Verlorenen, gelukzaligen, onschuldigen, eenzamen, hebzuchtigen, maar ook God de Vader, zijn Zoon en uiteindelijk de schrijver zelf, sluiten zich aan in één lange apocalyptische stoet om zonder uitzondering te eindigen onder een Pats! In dit grootse gedicht wordt het hele leven samengebald, inclusief het onvermijdelijke einde daarvan.
Als monument van taal en verbeeldingskracht nodigt De optocht letterlijk tot verbeelding uit. Hoe die te realiseren is vers twee, want alleen al het voordragen van de tekst – Tellegen doet dat regelmatig op voorleesbeurten – duurt ruim 2 uur. Componist Piet-Jan van Rossum, beeldend kunstenaar/regisseur Petra van der Schoot en het IE gingen deze uitdaging aan. Zo kwam het tot een innovatief 3 uur durend muziektheaterwerk, waarin muziek en scene een bijzonder contrapunt vormen voor Tellegens barokke tekst. Het Japanse Nō-theater dient daarbij als inspiratie. In een minimalistisch decor dragen acteur Joop Keesmaat en performer Han Buhrs om beurten De optocht voor, waarbij het IE muziek speelt die zich soms aan de tekst lieert en dan weer een geheel eigen weg inslaat. Tot het instrumentarium behoren o.a. een Japanse Ryuteki, een Indiaas harmonium en houten zwepen van soms enorme afmetingen. Een bijzondere rol is weggelegd voor een mimespeler, die zowel toneelknecht is als intermediair tussen de Westerse wereld van Tellegen en de Oosterse van Nō. Alles draagt bij tot een fascinerende voorstelling van rituele kwaliteit.

Tellegen zelf zal rondom de voorstellingen een speciale jubileumuitgave van De optocht signeren, uitgebracht ter ere van zijn 75ste verjaardag. 

In het (muziek)festival November Music zal De optocht in concertante vorm in premiere gebracht worden. Zie ook hier.

 

volgende voorstellingen (voorlopige lijst):
scenische premiere
19 februari 2017 – Korzo Den Haag Grote Zaal – aanvang 15:00

 

scenische voorstellingen in de rest van het seizoen (er volgen er nog 4 in seizoen 2017-2018):
8 maart 2017 – Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam – aanvang 19:00
9 maart 2017 – De Vereeniging Nijmegen – aanvang 20:15