Programma

03 oktober 2012. ,

Morton Feldman String Quartet (II)

Programma 3 oktober, vanaf 18:00 uur, Muziekgebouw aan ‘t IJ

Calliope Tsoupaki  Groeibriljant, minuut 1-2 (wereldpremière)
Anton Webern  Sechs Bagatellen
Morton Feldman  Strijkkwartet nr. 2

Een bijzondere uitvoering van het ruim vijf uur durende Tweede strijkkwartet van de Amerikaan Morton Feldman in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Als opmaat de eerste twee minuten van Groeibriljant, het nieuwe strijkkwartet van de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki. Voor de strijkkwartetserie van het Muziekgebouw schrijft zij zeven stukjes van telkens twee minuten. Bij het laatste concert op 8 mei is het werk compleet.

Arnold Schönberg dichtte zijn leerling Webern in zijn voorwoord bij diens Sechs Bagatellen gematigdheid, concentratie en een zoeken naar een zo groot mogelijke artistieke echtheid toe. Dezelfde concentratie die bij Webern leidt tot een uiterste compactheid, leidt er bij Feldman juist toe dat hij nooit meer op wil houden.

Soep voorafgaand aan het concert
Tussen 17.00-18.00 uur wordt in de Entreehal, voorafgaand aan het avondconcert, Pomodori-soep geserveerd met 2 sneetjes boerenlandbrood à € 5,00 per persoon. U kunt hiervoor reserveren bij de kassa van het Muziekgebouw via tel. 020-7882000.

Lees hier meer informatie

18 november 2012.

John Cage 100! deel 2

In 2012 is het honderd jaar geleden dat de grote Amerikaanse componist, schrijver, beeldend kunstenaar en filosoof John Cage werd geboren. Het Ives Ensemble is al sinds jaar en dag specialist in het uitvoeren van het werk van Cage. Reden voor een compact maar veelomvattend portret, met drie stukken die de enorme reikwijdte van Cages muziek laten horen.

De betekenis van Cage voor de nieuwste muziek en de muziekwereld in het algemeen kan niet worden overschat. Of zoals componist Mauricio Kagel het verwoordde: ‘Iedereen is door John Cage beïnvloed, ook degenen die niet door hem beïnvloed zijn.

PROGRAMMA, ZO 18 NOVEMBER 2012 / 20:15

John Cage         Fourteen
John Cage         String Quartet in Four Parts
John Cage         Music for Seventeen

-

Kijk op de website van het Muziekgebouw aan ‘t IJ voor meer informatie over het programma en kaartverkoop.

Meer muziek van John Cage?
Een dag eerder, op 17 november, spelen we ook muziek van Cage in het Stedelijk Museum. Kijk hier voor meer informatie. En bekijk johncage.org voor meer jubileum-nieuws

-

02 mei 2013. ,

piet-jan van rossum: giacometti cyclus

Recent voltooide componist Piet-Jan van Rossum na 15 jaar arbeid een avondvullende cyclus rond Alberto Giacometti en zijn echtgenote en muze Annette. De eerste repetities beloven een prachtige première.

Piet-Jan over zijn Annette cyclus:

November 1996 leerde ik Alberto Giacometti kennen door een laat televisie-programma op Nederland 2. Ik werd gegrepen door zijn attitude. De obsessieve zoektocht van G.; zijn droom van een waarachtig werk. Die limitatie om met steeds dezelfde modellen in steeds dezelfde ruimte te trachten tot de kern van zijn ‘materiaal’ door te dringen.

Vijftien uur per dag bracht hij in zijn atelier door, mompelend,  knedend,  kwastend,  sigaretten rokend. Het was zo herkenbaar, die zoektocht naar een utopisch ideaal: die volkomen en essentiële vorm waarin met zo weinig mogelijk materiaal en met zo weinig mogelijk ophef adembenemende schoonheid en spanning gecreëerd zou worden.

Geen kwast te veel. In mijn geval: geen noot te veel. Net als G. wilde ik met dezelfde modellen (een drietal akkoorden) en in hetzelfde atelier (strijkkwartet met enkele toegevoegde instrumenten) een aantal zoektochten ondernemen. Ik wilde als het ware steeds hetzelfde portret neerzetten. Ik zou steeds dezelfde vrouw schilderen.

Intussen zijn er 15 jaar verstreken en heb ik 5 studies geschreven. De titels van mijn werken verwijzen naar portretstudies van G’s vrouw, Annette. Zij poseerde tientallen jaren elke dag een paar uur voor hem.

1997 – 98 schreef ik ‘Annette dans l’atelier’ voor strijkkwartet, 2 ruisviolen, tuba en 2 luidsprekers. Het werd december 2002 voor het eerst gespeeld door het Alpha Contemporary Ensemble in Tokyo. De Nederlandse premiere van het werk op 1 mei 2005 (door het Ives ensemble) was het eerste werk in het eerste programma in de nieuwe zaal van het Muziekgebouw aan ’t IJ te Amsterdam.

2003 schreef ik ‘Annette [1954]’ voor 2 piano’s, strijkkwartet en 2 luidsprekers. Het Finse Aarre ensemble speelde de premiere in Rotterdam. Het Ives ensemble nam het werk in reprise in 2010.

2006 schetste ik ‘Annette offrant un bouquet de fleurs’ voor piano, viool en fluit. Ik voltooide het in 2011 voor trio <mmm…> die het werk opnamen voor liefdadigheidsproject Hibari: een geldinzameling voor de slachtoffers van de 3.11 ramp in Japan.

2012 voltooide ik de cyclus met de delen ‘avec de faux yeux, je dépasse le Sphinx, sans le voir’ voor 2 piano’s, speeldoosje, 4 violen, altviool, cello, fluit en tuba. Voor dezelfde bezetting met toegevoegd een partij voor 4 luidsprekers schreef ik ‘Annette définitivement nue’.  

De delen 1, 2 en 5 bevatten een luidspreker partij. Die bestaat uit een zachte verzameling ruisen die als een lijst om het werk heen staan. Ik verzamel ruisen, ze fascineren me. Alle soorten: elektrische ruis, grammofoonplaat ruis, bandruis, omgevingsruis, noem maar op. Het is in wezen geregistreerde stilte. En ik houd van stilte. Voor deel 2 en 5 ben ik afgereisd naar Stampa, het geboortedorp van Giacometti, en heb daar de stilte op de naburige bergtop opgenomen (wie goed luistert hoort een vlieg langskomen en een vliegtuig in de verte). Alleen in deel 5 gooi ik de deuren open en mag de klinkende wereld binnen: een bergtreintje bij Stampa, koebellen bij Stampa, de kerkklok van Stampa (ook al even te horen aan het eind van deel 1) en heel aan het eind even Poe, de kat, gewoon omdat ik haar er graag bij heb.

Misschien vraagt u zich af wat deel 4 binnen deze cyclus te zoeken heeft? Het was het beeld in Cocteau’s film: Oedipus, blind, loopt de Sphinx voorbij zonder haar te zien; hij is zo dichtbij maar heeft het niet door. Op zijn gesloten oogleden staan twee ogen geschilderd, waardoor hij een griezelig starende blik heeft. Het deed me aan Giacometti’s zoektocht denken, hoe hij steeds net niet het juiste resultaat bereikte en zijn werk als mislukt beschouwde. En beide mannen, C en G, hangen in dezelfde wereld rond, het Parijs van rond de tweede wereldoorlog. In mijn beleving liepen ze dicht langs elkaar en dronken ze in dezelfde bars, misschien ook wel zonder elkaar te zien.

‘Annette dans l’atelier’ is een schilderij uit 1961.

‘Annette [1954]’ is een tekening uit 1954.

‘Annette offrant un bouquet de fleurs’ is een tekening uit 1956.

‘avec de faux yeux, je dépasse le Sphinx, sans le voir’ verwijst naar de film ‘le testament d’Orphée’ (1960) van Jean Cocteau.

‘Annette définitivement nue’ verwijst naar de ets ‘nu de profil’ uit 1955.

PjvR 2013

 

concertgegevens:

donderdag 2 mei 2013          aanvangstijd: 20:15

Muziekgebouw aan ‘t IJ          Piet Heinkade 1             1019 BR Amsterdam

Meer informatie over het concert en kaartverkoop vind u hier (site Muziekgebouw)

19 januari 2014. ,

Charles Ives marathon

aanvang concerten: 12:00, 14:00 en 17:30

bekijk ook onze speciale Charles ives – blog

 

Ives Marathon

De geniale Amerikaanse componist Charles Ives (1874-1954) bracht begin 20e eeuw de Amerikaanse muziek in een stroomversnelling. Onafhankelijk van alle stromingen schiep hij een wereld waarin hij harmoniemuziek, kerkmuziek en populaire muziek vermengde met klassieke muziek. Zijn vernieuwende compositietechnieken zijn nog steeds actueel. Deze Ives Marathon – door musici van het Ives Ensemble – geeft een prikkelend beeld van Ives’ indrukwekkende muziek.

Passe-partout (3 concerten): €45

PROGRAMMA

11.00 uur / Laad & losruimte Muziekgebouw (onverwarmd)
Amerikaanse ‘opwekkende hymnedienst’ door perfomancekunstenaar Gabriël Lester geïnspireerd op een kerkdienst uit de tijd van Ives

12.00 uur / Grote Zaal
CONCERT Ives Ensemble: Ives in kleine bezetting

13.00 uur / Foyerdeck 1
Achtergrond: Tracy Metz van het John Adams Institute interviewt componist Louis Andriessen over de muziek van Charles Ives


Tracy Metz en Louis Andriessen

14.00 uur / Grote Zaal
CONCERT Ives Ensemble: The Unanswered Question

16.00 uur / Foyerdeck 1
Gesprek over Ives als ‘cultureel ondernemer’ met o.a. kunstenaar Gabriël Lester en ontwerper Jurgen Bey


Jurgen Bey en Gabriël Lester

17.30 uur / Grote Zaal
CONCERT Ives Ensemble: Concord Sonate

Doorlopend / Kleine Zaal
Vertoning documentaires over Charles Ives:
• A good dissonance like a man (1977)
• Charles Ives Holidays Symphony (2009)

De Ives Marathon wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Amsterdam, het Fonds Podiumkunsten en het John Adams Institute.

 

Meer informatie over de concerten: zie site Muziekgebouw aan ‘t IJ

14 maart 2014. ,

Alvin Lucier

aanvang: 20:15

alvin_lucier

Na de Ives marathon van januari jl. komt Ives Ensemble wederom met een bijzonder project in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Nu met een programma rond de Amerikaanse componist en klankonderzoeker Alvin Lucier (1931). Hij geldt sinds de vroege jaren 70 als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van klankwetenschap en muziek. In zijn werk maakt Lucier gebruik van bijzondere akoestische fenomenen als resonantie en interferentie. Hiermee schept hij wonderlijke luisteravonturen die u tijdens en rondom dit concert kunt ondergaan. 

Meer informatie vindt u op de site van het Muziekgebouw.

Een zojuist verschenen artikel over Lucier uit Akkoord Magazine vindt u hier.

 

concertprogramma:

Broken Line (2006)

for flute, vibraphone and piano 

Nothing is Real (Strawberry Fields Forever) (1990) 

for piano, amplified teapot, tape recorder and miniature sound system 

Navigations for Strings (1991) 

for string quartet  

pauze

In Memoriam Jon Higgins (1984) 

for clarinet and slow-sweep pure wave oscillator 

December 12th  (2013) 

for flute, violin, cello, piano and slow-sweep pure wave oscillator