We mogen dan wel niet meer zoveel concerten verzorgen als in onze structureel gesubsidieerde dagen, dat neemt niet weg dat we nog regelmatig op de podia te vinden zijn. Vanaf seizoen 2022-2023 staan vooralsnog de volgende projecten op stapel:
Bailie, Miller, een tweeluik
In dit programma dat we in coproductie met De Link in Tilburg realiseren, staan twee spraakmakende componisten centraal: Joanna Bailie en Cassandra Miller. Van beiden voeren we zowel een nieuw werk als een bestaande compositie uit.
Tijdens de lockdown schreef Cassandra Miller Perfect Offering voor fluit, klarinet en strijkkwartet. Zij ging daarvoor te rade bij Leonard Cohens Anthem uit 1992, een song waarin Cohen tegen beter weten in de hoop op betere tijden uitspreekt. Millers eigen stem en het beeld van heen en weer zwaaiende kerkklokken en vormen het uitgangsmateriaal voor deze nieuwe compositie. Daarnaast klinkt Warblework waarin Miller zich laat inspireren door de zang van 4 Noord-Amerikaanse lijstersoorten die op ingenieuze wijze door een strijkkwartet verklankt wordt.
Ook Joanna Bailie gaat in haar nieuwe compositie van bestaande geluidsfenomenen uit. In haar From above and far away (een opdracht van het De Eduard van Beinum Stichting) klinken verre verkeersgeluiden door, die net boven de gehoordrempel uitkomen en daardoor zeer tot de verbeelding spreken. Daarnaast klinkt Artificial Environments 1-5, een werk waarin het onderscheid tussen spraak, omgevingsgeluid en muziek soms nauwelijks te maken is.
concerten
– 8 maart 2023 middag – Music Department Durham University UK
– 8 maart 2023 avond – Music Department Durham University UK
– nader te bepalen concert in Nederland in 2023
programma
Joanna Bailie
Cassandra Miller
Joanna Bailie
Cassandra Miller
From above and far away (2020)
(in opdracht van Eduard van Beinum Stichting)
klarinet, piano, strijkkwartet, elektronica
Warblework (2011-2017)
strijkkwartet
Artificial Environments 1-5 (2011)
fluit, klarinet, viool/altviool, cello, piano, elektronica
Perfect Offering (2020)
(in opdracht van De Link)
fluit, klarinet, strijkkwartet, piano
Feldman, Cage, Wolff
In dit programma dat zich met name richt op onze grote inspiratoren John Cage en Morton Feldman, combineren we eerder gespeeld met nieuw repertoire. Van Feldman voeren we Why Patterns? uit, een meesterwerk dat we in het verleden regelmatig op de planken brachten en dat het verdient weer eens live gehoord te worden. Als tegenhanger hiervan klinkt het minstens even intrigerende Cheap Imitation van Cage in een voor ons nieuwe versie, namelijk het arrangement dat Feldman van dit werk maakte en dat qua bezetting – fluit, glockenspiel, piano – overeenkomt met zijn Why Patterns? Deze composities vullen we aan met korte en relatief weinig gehoorde werken van Cage en Feldman, en met het aan Feldman opgedragen For Morty van Christian Wolff.
concert
– 20 april 2023 20:15 – Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam
(concert in de donderdagavondserie)
programma
John Cage (1912-1992)
Christian Wolff (geb. 1932)
John Cage/arr. Morton Feldman (1926-1987)
Morton Feldman
Morton Feldman
Morton Feldman
Scenario for MF (1986)
spreker
For Morty (1987)
slagwerk, piano
Cheap Imitation (1969/1980)
fluit, glockenspiel, piano
Durations 1 (1960)
altfluit, piano, viool, cello
Four Instruments (1965)
buisklokken, piano, viool, cello
Why Patterns? (1978)
fluit, glockenspiel, piano
Aphrodíte en Seléne
‘Huiscomponist’ van het ensemble Richard Rijnvos schrijft graag in cycli. Zo vangt hij in zijn Grand Atlas de zeven werelddelen in zeven muzikale tableaus, verklankt hij aspecten van Venetië in zijn cyclus la Serenissima en voorziet hij bijzonder bezette werken uit de 20ste eeuw van een companion piece in zijn serie Riflessi. Onlangs is hij aan Kosmoscópio begonnen, een cyclus bestaande uit een harmonie der sferen zoals de oude Grieken die zich voorstelden. Kosmoscópio zal bestaan uit negen werken die de binnen de klassieke kosmologie onderscheiden hemellichamen representeren, te weten de aarde, maan, zon, vijf planeten en vaste sterren. De maan en Venus – Seléne respectievelijk Aphrodíte in het Grieks – zijn de eerste in de reeks die Rijnvos zal voltooien. Beide werken worden door ons in première gebracht. Seléne betreft een strijkkwartet waarin Rijnvos een volledige maancyclus verklankt, van wassende tot volle maan en in retrograde terug naar de uitgangspositie waarin de maan onzichtbaar is. Over Aphrodíte volgt nog nadere informatie, maar zeker is al wel dat dit werk de bijzondere bezetting van drie violen, twee altviolen, cello en shō, een toverachtig Japans mondorgel kent.
De eerste uitvoering van Aphrodíte en Seléne vindt in November Music 2023 plaats. Daarna zal Seléne in Muziekgebouw aan ’t IJ te horen zijn in een programma dat met composities van Crawford, de Leeuw en Crane bijna een eeuw omspant en een verrassend licht werpt op Rijnvos’ nieuwe noten.
concerten
– 5 november 2023 19:00 – uitvoering van Rijnvos’ Aphrodíte en Seléne in November Music 2023
– 30 november 2023 20:15 – Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam
(concert in de donderdagavondserie, programma zie onder)
programma
Ruth Crawford (1901-1953)
Reinbert de Leeuw (1938-2020)
Laurence Crane (1961)
Richard Rijnvos (1964)
Suite nr 2 (1929)
strijkkwartet
Etude voor strijkkwartet (1983/85)
strijkkwartet
Piano Quintet (2011)
strijkkwartet, piano
Seléne (2022)
strijkkwartet