concerten voorjaar 2018

Musicon Concert Series

10 en 11 februari 2018
dagelijks concerten om 16:00 en 19:30
Music School, Palace Green Durham UK

In de Musicon concertserie van Durham University spelen we vier programma’s rond het thema 20th Century Music. Een mer à boire. Hoe een selectie te maken uit een eeuw die zich karakteriseert door een enorme diversiteit aan stromingen? En wat te doen met de totale vrijheid die het recente componeren kenmerkt en waarbinnen er bijna evenveel stijlen en methodes als componisten bestaan? Uitgangspunt van de serie werd het schijnbaar rationele ‘een decennium per concert’. Daarbinnen kwam het echter tot zeer persoonlijke keuzes. Het resultaat is programma’s met vele nieuwe inkijkjes en ongedachte dwarsverbanden. Daarin komen naast voor het IE nieuwe componisten als Nono en Saariaho, ook oude getrouwen als Crane, Bauckholt en Rijnvos aan bod. Van de laatste gaat een werk uit deze eeuw (sic) dat zich echter baseert op een werk uit de zeventiger jaren van de vorige.

zaterdag 10 februari 2018
Back to the 60s - met Lore Lixenberg sopraan
Luigi Nono - La Fabbrica Illuminata                                                
Oliver Leith - Three Pamphlets on not Staring at the Sun               
Michael von Biel - String Quartet nr 2                                           
John Cage - Atlas Eclipticalis 
 
Back to the 70s - met Lore Lixenberg sopraan
Kazimierz Serocki - Swinging Music 
Luigi Nono - …sofferte onde serene… 
Morton Feldman - Voice, violin and piano
Richard Rijnvos - Riflesso sull’arco 
Trevor Wishard - Red Bird 
 
Zondag 11 februari 2018 
Back to the 90s 
Laurence Crane - 20th Century Music
Tom Johnson - Simultaneous Progressions 
Kaija Saariaho - Oi Kuu 
Katharine Norman - In The Stream
Carola Bauckholt - In gewohnter Umgebung III 

Back to the 80s 
Salvatore Sciarrino - Anamorfosi 
Pauline Oliveros - The Well 
Luigi Nono - Hay Que Caminar “Soñando” 
Laurence Crane - Trio for Ros and Peter                                         
Pauline Oliveros - The Gentle 
Mark Carroll - 18 kisses with eyes closed 

Hier is verder te lezen over deze concerten.

 

Footnotes

24 februari 2018 - Frascati Amsterdam - 19:30
16 maart 2018 - NatLab Eindhoven - avond

Footnotes is een bijzonder samenwerkingsproject tussen het Ives Ensemble, choreografe Keren Levi en beeldend kunstenaar Krijn de Koning. Aan de basis ervan ligt Crippled Symmetry van Morton Feldman dat voor de pauze integraal door ons zal worden uitgevoerd. In dit betoverend 90 minuten durende trio voor fluiten, slagwerk en toetsen klinkt Feldmans fascinatie voor Anatolische tapijten door. Deze kenmerken zich door subtiele figuratieve variaties die door een speciale weefmethode ontstaan. In Crippled Symmetry krijgen deze variaties een muzikale pendant: motieven verschijnen, herhalen zich, verdwijnen en duiken weer op, steeds herkenbaar maar zelden als exacte kopie van zichzelf. Gelijk maar toch verschillend, als in een kreupele symmetrie.
 
Na de pauze is Crippled Symmetry het vertrekpunt voor een bijzondere variant in dans. Keren Levi gebruikt de partituur als basis voor haar choreografie Footnotes. Niet zoals gebruikelijk het klinkend aspect ervan, maar de grafische component, het notenbeeld, waarvanuit zij tot een vertaling in beweging komt. Haar choreografie gaat een interactie aan met een groot object van Krijn de Koning dat het podium in tweeën deelt en het publiek een volledige blik op de vloer ontneemt. Een compleet beeld van de dans kan zo alleen in het hoofd van de toeschouwer ontstaan, maar zal nooit helemaal gelijk zijn aan wat er daadwerkelijk gebeurt. Wederom een vorm van kreupele symmetrie.   

Componist Tom Parkinson tenslotte voorziet Footnotes van een werk voor tape. Hij gebruikt fragmenten van een opname van Crippled Symmetry die hij sterk uitvergroot en lardeert met gespreksopnamen van Feldman uit de periode dat hij het werk schreef. 

 

De optocht

11 maart 2018 - Wilmink Theater Enschede - 19:00  
17 maart 2018 - RO Theater Rotterdam - 19:30 
                            in samenwerking met Poetry International Rotterdam
25 maart 2018 - TivoliVredenburg Utrecht - 14:00
6 mei 2018 - Korzo Den Haag - 14:00  

De NRC over de voorstelling: “…poëzie van subliem vormgegeven traagheid. Imponerend, confronterend en vooral bezwerend.

De optocht is een 3 uur durende muziektheatervoorstelling gebaseerd op het gelijknamige epische gedicht van Toon Tellegen, met muziek van Piet-Jan van Rossum en regie van Petra van der Schoot. Zowel muziek als scène zijn geïnspireerd op het Japanse Nō-theater en fungeren als contrapunt voor Tellegens barokke tekst. In een minimalistisch decor dragen acteur Joop Keesmaat en performer Han Buhrs om beurten De optocht voor, waarbij het IE muziek speelt die zich soms aan de tekst lieert en dan weer een eigen weg inslaat. Tot het instrumentarium behoren o.a. een Japanse Ryuteki, een Indiaas harmonium en houten zwepen van soms enorme afmetingen. Een bijzondere rol is weggelegd voor mimespeler Anton van der Sluis, die zowel toneelknecht is als intermediair tussen de Westerse wereld van Tellegen en de Oosterse van Nō. Alles draagt bij tot een fascinerende voorstelling van rituele kwaliteit.

foto: Guus Rijven